Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 12. huhtikuuta 2011

Edelläkävijän yksinäisyys

On hienoa olla pro. Paitsi silloin, kun se on yksinäistä.

Edelläkävijyys kertoo innostuneisuudesta, luovuudesta ja päämäärätietoisuudesta. Edelläkävijä ideoi, ottaa riskejä ja näyttää muille suuntaa. Edelläkävijän tunnistaa motivoituneisuudesta, muutoshalukkuudesta, aloitteellisuudesta ja visiointikyvystä.

Edelläkävijän persoona ja motivaatio

Yksilöpsykologian kannalta katsottuna edelläkävijää motivoi ennen muuta oma sisäinen tavoitteellisuus ja siihen liittyvät ponnistelut sekä omaan persoonaan kohdistuvat orientaatiot, kuten minäkäsitys, omanarvontunto ja tehokkuususkomukset. Näiden sisäisten seikkojen ajamana jotkut henkilöt joko tiedostamattaan tai tietoisesti ottavat tavoitteekseen ja toimintatavakseen edelläkävijyyden. Heillä on draivia

Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että todellinen edelläkävijä kokee usein myös yksinäisyyttä. Mikäli edelläkävijä ei saa omasta ympäristöstään aitoa ja riittävää vastakaikua ideoilleen, hän turhautuu ja kokee oman sisäisen maailmansa ja ympäristönsä välisen epätasapainon vuoksi henkistä orpoutta. Kun edelläkävijä jätetään yksin, vaarana on, että motivaation vireys laskee, päämäräsuuntautuneisuus heikkenee ja ponnistus suuntautuu toisaalle (motivaatioteoreettinen systeemiorientoituneisuus).

Yritys edelläkävijänä

Yritys- ja organisaatiotasolla edelläkävijyys puolestaan tähtää erilaisuuteen. Kun kehitetään uutta, tavoitteena on tunnistaa markkinoilla olevia aukkoja ja täyttää nuo aukot omalla uudella konseptilla. Uusien tuotteiden tai toimintatapojen tulee poiketa totutuista. Sen vuoksi edelläkävijäyritys saattaa erikoistua yhä kapeampiin lokeroihin (niche market) tai yllättäen laajentaa käsitystään omasta sektoristaan, esimerkki kapakkamaailmasta: ravintoloitsijan pelastus.

Edelläkävijäorganisaation yksinäisyys pohjautuu tuotekehityksen epävarmuuteen ja samanaikaiseen yrityssalaisuuden säilyttämiseen. Onko tuote tarpeeksi erilainen, antaako se lisäarvoa, jotta differentointi toimisi kilpailuetuna? Kuinka kauan tuote myy hyvin ennen kuin kilpailijoilla on sama tuote ja seurauksena on raastava kustannustehokkuuskilpailu. Edelläkävijäorganisaatio ei kilpailuetusyistä aina voi testauttaa ajatuksiaan vertaisverkostoissa, jolloin saattaa tuntua siltä, että yritys on hyvin yksin tehdessään markkinatutkimustaan ja tulevaisuuden ennakointiaan. Tähän asiaan palaamme blogeissamme.

Jaettu yksinäisyys

Edelläkävijän yksinäisyys ei kaikille ole tabu. Siksi on mahdollista sekä yksilötasolla että yritystasolla etsiä luotettavia, asiantuntevia kumppaneita ja partnereita, joiden kanssa edelläkävijä voi rauhassa sparrata ajatuksiaan ilman pelkoa yksilötason tuen puutteesta tai yritystason kilpailuedun menettämisestä.

On hienoa olla pro. Varsinkin silloin, kun ei tarvitse jäädä yksin!

Kirjoittaja on Haaga Yhtymän toimitusjohtaja KTT, HTM Hannu Nyyssölä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti