Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 18. lokakuuta 2012

Rakenna tai romuta brändisi sähköpostiviesteillä


Oletko koskaan laskenut, montako viestiä vuodessa organisaatiostasi lähtee maailmalle vuodessa?

Minäpä laskin; olen tänään lähettänyt 20 viestiä 4 tunnin sisällä. Se on vähän, hiljaisen päivän saldo. 22 hengen organisaatiostamme lähtee siis vähintään 100.000 sähköpostiviestiä vuodessa. Ei ole lainkaan samantekevää millaisia ne ovat!

Keskittymällä siihen, mitä kirjoitat ja tiedostamalla vaanivat vaarat voit kirjoittaa jokaisen viestisi niin, että vastaanottaja ymmärtää sen tarkoittamallasi tavalla ja se mielikuva, jonka yrityksestäsi haluat antaa, myös menee perille. Tiedostavan ja muuta brändiviestintää tukevan kirjoittamisen kulmakivet viestintäkouluttaja Sanna Wikströmiä lainaten:

     KUNNIOITA KIRJOITTAMISTA varaamalla sille aikaa ja ajatuksesi. Mikään ei ole tärkeämpää kuin keskittyä viestin kirjoittamiseen ja vastaanottajan kohtaamiseen.

     VÄLTÄ KIELTEISYYTTÄ ja LOIHDI MYÖNTEISYYTTÄ. Kielteiset tunteet ovat sinussa, ei ympäristössä ja sinä – vain sinä - voit pyyhkiä ne pois. Aloita ja lopeta viestisi positiivisilla sanoilla. Näin saat viritettyä vastaanottajan positiiviseen vireeseen ihan riippumatta siitä, mitä asiasi koskee. Niin kielteiset kuin myönteisetkin tunteet heijastuvat suoraan paitsi vastaanottajaan myös itseesi. Kielteisyys syö omaa energiaasi.

      RIISU NAAMIOSI ja kirjoita kaikille yhtä sydämellisesti kuin kirjoittaisit ystävillesi. Kirjoita asioista niin kuin istuisit heidän vieressään ja näkisit heidän maailmaansa

     OLE INHIMILLINEN, kirjoita ihmiselle ja anna itsestäsi jotain, joka voi avata yhteisen kokemusmaailman.

      NÄYTÄ PERSOONASI miettimällä miten voit näyttää parhaat puolesi kirjoittamalla. Kuinka voit antaa vastaanottajalle sellaisen kuvan itsestäsi kuin haluat? Käytä kirjoittaessasi samoja sanoja millä puhuisit, älä vaihda kapulakieleen.

      OLE KIINNOSTUNUT vastaanottajasta ihmisenä, ei vain mahdollisena asiakkaana, yhteistyökumppanina, organisaation edustajana.  Arvosta vastaanottajaa ja osoita se.  Etsi johtolankoja, joista saat tietoa vastaanottajan persoonasta, kiinnostuksen kohteista tai tuntemuksista. Ole kiinnostunut niistä, nosta ne osaksi viestiä

      Umpikujat ja ongelmat ovat MAHDOLLISUUKSIA VALEASUSSA. Ole ratkaisukeskeinen, jos kieltäydyt jostain niin etsi ja ehdota jotain tilalle. Älä koskaan jätä vastaanottajaa tyhjän päälle.

ASENNEKYSYMYS! motivaatio ongelman ratkaisuun kasvaa, kun ongelma käännetään mahdollisuudeksi. Mahdollisuuksien näkeminen synnyttää uusia ajatuksia asiasta

      RIKO KAAVOJA, ÄLÄ SÄÄNTÖJÄ jos haluat erottautua. Mieti, miten organisaatiosi arvot kehystävät viestejäsi.

      OLE INNOSTUNUT mutta KÄRSIVÄLLINEN



Kirjoittaminen on hidasta kommunikaatiota, jossa voit ylenmääräisellä muotoilulla vahingossa viilata tunteen ja spontaaniuden pois. Jos olet innoissasi, kerro se! Innosta ja kannusta vastaanottajaa. Äläkä masennu vaikka vastaanottajat eivät heti lähde leikkiin mukaan, sillä muutos vie aikansa.

Kirjoittamalla henkilökohtaisesti muotoiltuja viestejä, keskittymällä siihen mitä sanot, huomioimalla positiivisesti vastaanottaja ja keskittymällä haluamasi fiiliksen luomiseen erottaudut niistä tuhansista sähköpostin kirjoittajista, jotka vastaanottajaasi lähestyvät.

Valjasta kaikki kirjoittamasi viestit tukemaan haluttua yritysmielikuvaa sen sijaan, että viestisi pahimmassa tapauksessa veisi pohjan tuhansilla euroilla suunnitellulta ja lanseeratulta brändiltä!


Mielenkiintoisia ihmisiä, sivustoja ja kirjoja asiaan liittyen:
Sanna Wikström vetää Tiedostava kirjoittaminen -valmennuksia, luennoi hitaamman elämän merkityksestä ja kirjoittaa vapaana toimittajana sekä kolumnistina. Sanna on myös Hidasta elämää –sivuston toinen perustaja ja ylläpitäjä.
Tiedostava Kirjoittaminen / facebookissa
Tom Lundberg: Puhu, vaikuta, menesty
Jim Solatie ja Mika Mäkeläinen: Ideasta innovaatioksi

Kirjoittaja on Haaga-Perhon johtaja Tiina Lähteenoja-Niemelä



2 kommenttia:

  1. Hei!

    Mielenkiintoinen asia.

    Mikäli oikein laskin niin 20 viestiä 4 tunnissa tarkoittaa sitä, että lukemiseen ja vastaamiseen menee arviolta 5minuuttia/meili? Tarkoittaa se 100 minuuttia 4 tunnissa ja 8 tunnissa 200 minuuttia yhdeltä ihmiseltä vastaamiseen sekä lukemiseen työpäivän aikana. Reilut 3 tuntia päivässä, ja tämä oli vielä hiljaisen päivän saldo?
    Tähän jos lisätään ulkoasun tarkistus, pilkut sekä pisteet, että muut hyvää tekevät asiat Yhtymän strategisen viestinnän kannalta niin riittääkö 5 minuuttia/meili? Vaikea uskoa, että riittäisi.
    Sinällään hyvä ja tärkeä asia, koska meilit aiheuttavat usein väärinkäsityksiä ja täten vaativat blogissa esitettyjä huomiota.

    Itse vastaan meileihin usein omalla "vapaa-ajalla", siis iltaisin , viikonloppuisin jne.
    Tämän meilin tekemiseen uhrasin reilut15 minuuttia aikaa ja silti tämä ei täytä blogissa esitettyjä toiveita tai tavoitteita.
    Pitkän ja tärkeän meilin tekemiseen voi siis mennä jo 30 minuuttia vähintään? 20 tärkeän meilin käsittely sekä vastaaminen vie siis uskomattoman paljon aikaa ja resursseja eli reilun työpäivän verran, Seuraankin mielenkiinnolla erästä yritystä, jossa pyritään luopumaan meileistä ja miten tämä visio toteutuu.
    Tässä onkin ajattelun aihetta selkeästi, joten blogin kirjoitus täytti hyvin tehtävän ja pisti lukijansa ajattelemaan. Kiitos bloggauksesta!

    Mukavaa perjantaita kaikille lukijoille.
    Ystävällisin terveisin Mika Savolainen

    VastaaPoista
  2. Tässä hyödyllinen linkki aiheeseen littyen!

    http://viisaampaatyota.wordpress.com/2012/10/16/yksinkertainen-tapa-vahentaa-sahkopostin-maaraa/

    VastaaPoista