Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 10. lokakuuta 2011

Edelläkävijä matkailukeskus – Perfect Destination

Matkailukeskusten, hotellien ja ravintoloitsijoiden budjetoijilla on nyt probleemia, koska kukaan ei tiedä, miten maailman- ja reaalitalouden myrskyt iskevät tavisten sirukortteihin sekä pihvin ja tuopin kulutukseen. Pikkujoulut ja hiihtolomat ovat bisnesmysteeri, sillä asiakasyritykset ja fiksut kuluttajat ovat hypervarovia. Lama-aikana kuitenkin erikoiskohteet (Pop-Up- ja teemaravintolat), kulttuuri (Musiikkitalo), viihde (laivat, leffat) ja huippulaatu (Fine Dining -ravintolat) myyvät.

On löydettävä kaikki ostovoimaiset asiakassegmentit uudestaan ja uudestaan. On erikoistuttava, teemoitettava ja oltava entistä parempia! Konkarit muistavat hyvin vuoden 1991, kun palvelujen kysyntä romahti. Asiakkaat kaikkosivat. Harvatkin, juhlijat ja illallistajat korvasivat samppanjan valkoviinillä ja sisäfileen pikaruoalla. Tissiviihde ja halpa tuoppi kävivät kaupaksi. Toisaalta tuolloin perustettiin myös luksusmatkatoimisto Select Travel.

Edelläkävijyys tarkoittaa laman/taantuman kynnyksellä erikoistumista, kiteyttämistä sekä brändin ja konseptin kirkastamista. Huippupätevyyteen päästään vain systemaattisella tulevaisuuden rakentamisella. Edelläkävijyyttä on myös ottaa huomioon erityisesti ilmaston, yleisöjen ja asiakasorganisaatioiden muutos.


Huomisen matkailukeskusta, (kokous)hotellia ja ravintolaa ennakoidessa ja innovoidessa on kysyttävä, mitkä asiat muuttuvat ja mitkä eivät. Uusimpia palvelumaailmoja ovat älyhuoneet, -baarit, -linjastot ja -keittiöt, teknoseinät, IPad-ruokalistat, Make Your Own -bar -konseptit, digimaksamiset ja spektaakkelikaraoket jne..

Kaupalliset magneetit edustavatkin tulevaisuudessa kasvavaa globaalia kohtaamis- eli sosiaaliteollisuutta. Suuret, kaupalliset kokousmagneetit toimivat merkittävinä liiketoimintaympäristöinä, mutta niiden rinnalla tarvitaan pieniä, erikoistuneita elämysyrityksiä.

Olipa matkailu- tai ravintolayritys megabrändi tai pieni. Sen tulee
         Saada ihmiset säästämään itseään (engl. Slow-Culture)
         Saada ihmiset innostumaan! (engl. Get the People Scream!)
         Saada aikaan kohtaamisia (engl. Making Business by Meetings)!
         Saada ihmiset viihtymään (Bisnestainment)!

Täydellisessä, edelläkävijä matkailukeskuksessa ei ole kyse siitä, minkä tasoinen elämys- ja kohtaamiskeskus on, vaan tarjoaako paikka mahdollisuudet kohtaamisiin, vihreyteen ja hyvinvointiin. Silti on tarjottava sellaiset olosuhteet, että tilat ja ohjelma saavat yleisöt ja valmentajat (eko)vapautumaan. Parhaimmillaan emansipoituminen tapahtuu silloin kun syntyy spontaaneja avauksia, keskusteluja ja tunteiden osoituksia.

Haaga-Perho on tehnyt huiman työn kotimaisen matkailuelinkeinon laadun nostamisessa. Nyt sen tehtävä on yhdessä omistajiensa, partneriensa ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa rakentaa kansainvälistä edelläkävijyyttä.


V.A. Heikkinen Yliopettaja, palveluinnovaatiot
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tutkija, tulevaisuussparraaja, freelancer-toimittaja, tietokirjailija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti