Haaga-Perhon kokoaman edelläkävijyysverkoston missiona on edistää ja levittää edelläkävijyyttä Suomessa avoimesti. Partnerit kokoontuivat Mänttään toiseen tapaamiseensa 23.-24.8.2012 teemalla ”Edelläkävijyyttä verkossa”. Teeman aiheita workshopattiin tuotteistamisen ja tutkimuksen näkökulmista. Partner-verkoston jäsenet pääsivät tutustumaan myös Mäntän kulttuurihelmiin. Gustav- ja Gösta – museot yllättivät ensikertalaiset huikealla tasollaan ja Rapukartanon ympärivuotinen rapufarmi yllätti eksklusiivisuudellaan. Mikäli et ole vielä käynyt vielä Mäntässä – nyt on sen aika! Paperitehtaiden varjossa on syntynyt elämyksiä, jota varmasti suosittelet muillekin.
Mitä uutta maailmalta sitten kuuluu? Haaga-Helian tulevaisuusguru VA Heikkinen kertoi, että henkilöstöstrategia on ihan hyvä mutta henkilöstön ruokastrategia on nyt se mistä maailmalla puhutaan. Yritysten kilpailueduksi parhaan henkilökunnan saamiseksi on nyt nostettu suuressa maailmassa ilmainen henkilöstöruokailu – enää ei puhuta IT –alalta tutuista limuista ja energiapatukoista. Myös huomisen tilat ja toimintamallit puhuttavat. Vuoden loppupuolella julkaistaan Huomisen lentokenttä-raportti ja Hotelli Haagastakin löytyy jo Huomisen kokoustila – tervetuloa tutustumaan!
Taidetta ja elämyksiä kansainvälisellä tasolla
Partner-verkoston tapaamisen isäntänä toiminut Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on nostamassa Suomalaisen taiteen fasiliteetteja uudelle kansainväliselle tasolle, kun taidemuseon laajennus alkaa tämän vuoden puolella. Uusi hulppea taidemuseo valmistuu kesälle 2014. Rakennukseen tulee mm. Suomen ensimmäinen ja ainoa vajaahappitila taideteosten säilytystä varten. Uusi näyttely on myös työn alla ja pioneerin tyyliin luvataan rakentaa ja toteuttaa näyttely joka rikkoo jälleen kerran perinteisiä ajattelumalleja siitä, miten museokäynti toimii.
Lapin elämystuotanto on satsannut sitkeästi pioneerihengessä elokuvamatkailuun ja tulokset näkyvät. Lapin Elokuvakomission toiminta on laajentunut Suomen Elokuvakomission toiminnaksi. Kotimaisia ja kansainvälisiä kuvausryhmiä näkyy matkailualueilla ja –yrityksissä enemmän kuin ennen. Tuotantoryhmät ovat oma kohderyhmänsä matkailussa, omine tarpeineen ja vaatimuksineen. Tämän osaamisen kehittämistä tuetaan Film Friendly- koulutuksilla, joiden avulla nostetaan matkailuyrityksen valmiuksia palvella tuotantoyhtiöitä.
Mitä uutta Lapissa?
Levi kehittää väsymättä uusia tapahtumia alueelle. TEKES -hankkeiden turvin ja myös täysin yrittäjien omin voimin on alueelle syntynyt paljon uutta palvelutarjontaa vuosien varrella. Satsauksia palvelutarjontaan on tehty erityisesti ajanjaksolle, jolloin Lapissa ei ole lunta. Uusimpana mainittakoon syyskuun alussa järjestettävä Future Cup RalliSprint, joka tuo ralliautot Levin keskustaan katuradalle. Levillä Hullu Poro on ottanut harppauksia sosiaalisen median haltuunotossa ja verkkokaupassa. Ja – back to the basics – samaan aikaan yritys satsaa lähiruoka- ja luonnonyrttikoulutuksiin sekä luonnon villan hyödyntämiseen tuotteissa. Ekologisuus on Hullu Poron strateginen valinta, joten käytössä on jo 8 kpl aurinkokerääjiä, joilla saadaan korvattua öljylämmitystä. Vuoden sisällä tavoitteena on hankkia 40 keräjää lisää. Kapasiteetin kasvua on niinikään taas luvassa kun 40 huoneiston hostel otetaan käyttöön vielä tämän vuoden puolella.
Lapin Safareiden toiminta laajeni kesäkuussa, kun yritys osti Metsähallituksen Eräsetti Wild North:in sekä Luoston Luontosafarit. Edelläkävijyyttä ei silti ole yrityskauppojen tuoksinnassa unohdettu, ja menossa onkin kehittämishankkeita kuten matkailun turvallisuuden kansainvälinen ulottuvuus ja kv-normiston kehittäminen.
Pro-tuotteita lapsiperhekohderyhmälle – elämystilat ja luovat ratkaisut nousussa
Elämystilat ja luovat ratkaisut sisätiloissa ovat kovassa nousussa kun lapsista puhutaan. Tämä on tarkoittanut kovaa tuotteistusbuumia Partnereille, jotka erikoistuvat lapsikohderyhmään. Kids Factory tekee tilaprojekteja ja levittää uutta konseptiaan Leikkitilatalkkaria. Talkkari pitää huolta leikkitilojen kunnosta ja hygienisyydestä lapsiasiakkaiden parhaaksi. Elämystilaratkaisuihin erikoistunut Fantasiarakenne teki viime kesänä maailman ensimmäisen Angry Birds puiston Särkänniemeen, eikä suosio osoita laantumisen merkkejä. Joulukuussa saadaan uusia atraktioita Vuokattiin avattavaan sisähalliin, jonne rakentuu toistaiseksi maailman suurin Angry Birds –land. Lapsia on muistettu myös Pohjoismaiden upeimman elämyskylpylän Flamingo Spa:n toimesta, joka avasi Naurusaari – elämyssisäpuiston Vantaan Flamingoon. Myös JukuPark avasi uuden vesipuiston Turkuun.
Uusia innovaatioita ja asiakkaan näköistä palvelua
Europcar on Saksassa pilotoinut Berliinin keskustassa mobiililla buukattavaa autonvuokrauspalvelua, Car2Go. Berliinin keskustaan on sijoitettu 1000 autoa, joita voi vuokrata taksaan alkaen 29 senttiä per minuutti. Sähköisen tunnistautumisprosessin avulla autoon päästään sisään ja auto voidaan käynnistää tunnistuskortilla, jolloin prosessissa ei tarvita henkilökuntaa. Suomessa Europcar on tehnyt omaa palvelumuotoiluaan, asiakkaan bisneskäyttöön tilaamat autot voidaan tuunata näyttämään asiakkaan omilta, vaikka kyseessä onkin vuokra-auto – kätevää ja kustannustehokasta logistiikkaa ja markkinointiviestintää tilaajalle!
Uusia innovaatioita haetaan taas Laatukeskuksen toimesta, kun Vuoden laatuinnovaatiokilpailun hakuaika lähestyy loppuaan - vielä ehdit mukaan kun jätät hakemuksesi 14.9.2012 mennessä! Innovaatiokilpailu on noteerattu myös muissa Euroopan maissa – tässäkin innovaatiobuustauksessa Suomi on siis edelläkävijä.
Partnereiden teemana Suomen maakuvan matkailuaspekti ja yritysbrändäys
Partnerit kokoontuvat seuraavan kerran helmikuussa 2013 pohtimaan miten buustata Suomen maakuvan jalkauttamista ja kuinka yritysbrändiä hallitaan edelläkävijyysyrityksissä. Lentoliikennestrategia on myös agendalla, teeman asiantuntija löytyy Partner-verkostossa mukana olevasta Airtouch Oy:stä. Partnerit toimivat myös tehokkaana referenssiryhmänä valituille asioille – onko sinulla teemaa jonka haluat Partnereiden käsittelyyn? Vai haluatko ilmiantaa edelläkävijän tai tulla itse mukaan verkoston toimintaan? Ota yhteyttä!
Näistä asioista minä puhun ja sinä kommentoit
Näin kirjoittaa Iltalehden uudessa blogissaan Ilkka Kauppinen. Kauppinen työskentelee Sähköinen Liiketoiminta Suomessa verkkoliiketoiminnan asiantuntijana. Hän on myös aktiivinen ja kiinnostava bloggari. Lue mistä Ilkka puhuu, ole pro - ja kommentoi!
Anne Lukkarila kehitysjohtaja, Haaga-Perho
Haaga-Perho Partners
Kiitokset myös tapahtuman järjestäjille: https://twitter.com/liiketoiminta/status/240412155713822720
VastaaPoista