Hankkeet ja projektit ovat pahimmillaan kirosanja, mutta parhaimmillaan kehitystä eteenpäin vieviä työkaluja. Miten tehdä oikeita valintoja hankkeen teemoiksi kun halutaan olla edellävijöitä? Riittääkö luontainen "pro-asenne" ja intuitio, vai olisiko sittenkin niin että tähänkin löytyy systematiikkaa.
Strategian, megatrendien ja hankkeen yhteys
Kukaan ammattilainen ei halua tehdä hankkeita hankkeiden vuoksi. Valtaosa tekee hankkeita, joiden teemat ovat pinnalla. Edelläkävijät sen sijaan katsovat 5-10 vuotta eteenpäin ja valitsevat tuotekehityksen ja hankkeiden teemat strategiat huomioiden. Huomioiko sinun hankkeesi EU tason 2020 strategian linjaukset? Onko suunnittelupöydällä oleva hankkeesi älykäs, kestävä ja osallistava?
Voit myös hakea tietoa tulevaisuuden teemoista ja peilata megatrendejä hankesisältöösi - palveleeko hankkeesi lopputulos tulevaisuuden haasteita?
Yhdistele ajan trendit ja asiakastarpeet
Uudet konseptit lähtevät asiakkaan tarpeesta ja palvelee muuttuvaa toimintaympäristöä. Parhaimmillaan voi yhdistellä monta ajan tarvetta yhteen pakettiin kuten SyöHyvin palvelu on tehnyt.Tässä uudessa konseptissa yhdistyvät ekologisuus, luonnonmukaisuus, helppous ja terveellisyys.
Eikä sitten käy niin kuin keskinkertaisissa projekteissa tuppaa joillakin käymään,kuten alla olevan kuvasarjan asiakkaan polussa. Ensimmäinen kuva on se, miten asiakas tarpeensa selitti, muut kuvat miten yrityksen eri osastot asian ymmärsivät tahi hoitivat ja viimeisessä kuvassa, mitä asiakas todella halusi......
Strategian, megatrendien ja hankkeen yhteys
Kukaan ammattilainen ei halua tehdä hankkeita hankkeiden vuoksi. Valtaosa tekee hankkeita, joiden teemat ovat pinnalla. Edelläkävijät sen sijaan katsovat 5-10 vuotta eteenpäin ja valitsevat tuotekehityksen ja hankkeiden teemat strategiat huomioiden. Huomioiko sinun hankkeesi EU tason 2020 strategian linjaukset? Onko suunnittelupöydällä oleva hankkeesi älykäs, kestävä ja osallistava?
Voit myös hakea tietoa tulevaisuuden teemoista ja peilata megatrendejä hankesisältöösi - palveleeko hankkeesi lopputulos tulevaisuuden haasteita?
Yhdistele ajan trendit ja asiakastarpeet
Uudet konseptit lähtevät asiakkaan tarpeesta ja palvelee muuttuvaa toimintaympäristöä. Parhaimmillaan voi yhdistellä monta ajan tarvetta yhteen pakettiin kuten SyöHyvin palvelu on tehnyt.Tässä uudessa konseptissa yhdistyvät ekologisuus, luonnonmukaisuus, helppous ja terveellisyys.
Eikä sitten käy niin kuin keskinkertaisissa projekteissa tuppaa joillakin käymään,kuten alla olevan kuvasarjan asiakkaan polussa. Ensimmäinen kuva on se, miten asiakas tarpeensa selitti, muut kuvat miten yrityksen eri osastot asian ymmärsivät tahi hoitivat ja viimeisessä kuvassa, mitä asiakas todella halusi......
Ja mikä se asiakkaan tarve olikaan....... |
Yhdessä enemmän, nopeammin, paremmin....
Hankeyhteistyö, niche-osaaminen, kumppanoituminen, koalitiot - yhteistyön merkitys on tänä päivänä suuri. Jos me osaamme jotain tosi hyvin ja te jotain muuta vielä paremmin niin miksi emme löisi hynttyitä yhteen sen sijaan että puuhaamme kukin tahollamme? Yksin tekeminen on sitä paitsi uuvuttavaa ja joskus TOSI turhauttavaa kuten asian voi myös huumorin keinoin ilmaista.
Yhdessä enemmän, nopeammin, paremmin....
Hankeyhteistyö, niche-osaaminen, kumppanoituminen, koalitiot - yhteistyön merkitys on tänä päivänä suuri. Jos me osaamme jotain tosi hyvin ja te jotain muuta vielä paremmin niin miksi emme löisi hynttyitä yhteen sen sijaan että puuhaamme kukin tahollamme? Yksin tekeminen on sitä paitsi uuvuttavaa ja joskus TOSI turhauttavaa kuten asian voi myös huumorin keinoin ilmaista.
OlePro-blogi jää kesälomille ja palaa uusin oivalluksin taas elokuussa.
Aktiivista ja aurinkoista kesää kaikille lukijoillemme!
Anne Lukkarila
kehitysjohtaja / Haaga-Perho
pääbloggari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti