Oletko
koskaan laskenut, montako viestiä vuodessa organisaatiostasi lähtee maailmalle
vuodessa?
Minäpä
laskin; olen tänään lähettänyt 20 viestiä 4 tunnin sisällä. Se on vähän,
hiljaisen päivän saldo. 22 hengen organisaatiostamme lähtee siis vähintään
100.000 sähköpostiviestiä vuodessa. Ei ole lainkaan samantekevää millaisia ne
ovat!
Keskittymällä
siihen, mitä kirjoitat ja tiedostamalla vaanivat vaarat voit kirjoittaa
jokaisen viestisi niin, että vastaanottaja ymmärtää sen tarkoittamallasi
tavalla ja se mielikuva, jonka yrityksestäsi haluat antaa, myös menee perille. Tiedostavan
ja muuta brändiviestintää tukevan kirjoittamisen kulmakivet viestintäkouluttaja
Sanna Wikströmiä lainaten:
KUNNIOITA KIRJOITTAMISTA varaamalla
sille aikaa ja ajatuksesi. Mikään ei ole tärkeämpää kuin keskittyä viestin
kirjoittamiseen ja vastaanottajan kohtaamiseen.
VÄLTÄ KIELTEISYYTTÄ ja LOIHDI
MYÖNTEISYYTTÄ. Kielteiset tunteet ovat sinussa, ei ympäristössä ja sinä – vain
sinä - voit pyyhkiä ne pois. Aloita ja lopeta viestisi positiivisilla sanoilla.
Näin saat viritettyä vastaanottajan positiiviseen vireeseen ihan riippumatta
siitä, mitä asiasi koskee. Niin kielteiset kuin myönteisetkin tunteet
heijastuvat suoraan paitsi vastaanottajaan myös itseesi. Kielteisyys syö omaa
energiaasi.
RIISU NAAMIOSI ja kirjoita kaikille
yhtä sydämellisesti kuin kirjoittaisit ystävillesi. Kirjoita asioista niin kuin
istuisit heidän vieressään ja näkisit heidän maailmaansa
OLE INHIMILLINEN, kirjoita ihmiselle
ja anna itsestäsi jotain, joka voi avata yhteisen kokemusmaailman.
NÄYTÄ PERSOONASI miettimällä miten
voit näyttää parhaat puolesi kirjoittamalla. Kuinka voit antaa vastaanottajalle
sellaisen kuvan itsestäsi kuin haluat? Käytä kirjoittaessasi samoja sanoja
millä puhuisit, älä vaihda kapulakieleen.
OLE KIINNOSTUNUT vastaanottajasta
ihmisenä, ei vain mahdollisena asiakkaana, yhteistyökumppanina, organisaation
edustajana. Arvosta vastaanottajaa ja
osoita se. Etsi johtolankoja, joista
saat tietoa vastaanottajan persoonasta, kiinnostuksen kohteista tai
tuntemuksista. Ole kiinnostunut niistä, nosta ne osaksi viestiä
Umpikujat ja ongelmat ovat
MAHDOLLISUUKSIA VALEASUSSA. Ole ratkaisukeskeinen, jos kieltäydyt jostain niin
etsi ja ehdota jotain tilalle. Älä koskaan jätä vastaanottajaa tyhjän päälle.
ASENNEKYSYMYS! motivaatio ongelman ratkaisuun kasvaa, kun ongelma käännetään mahdollisuudeksi. Mahdollisuuksien näkeminen synnyttää uusia ajatuksia asiasta
RIKO KAAVOJA, ÄLÄ SÄÄNTÖJÄ jos haluat
erottautua. Mieti, miten organisaatiosi arvot kehystävät viestejäsi.
OLE INNOSTUNUT mutta KÄRSIVÄLLINEN
Kirjoittaminen
on hidasta kommunikaatiota, jossa voit ylenmääräisellä muotoilulla vahingossa
viilata tunteen ja spontaaniuden pois. Jos olet innoissasi, kerro se! Innosta
ja kannusta vastaanottajaa. Äläkä masennu vaikka vastaanottajat
eivät heti lähde leikkiin mukaan, sillä muutos vie aikansa.
Kirjoittamalla henkilökohtaisesti
muotoiltuja viestejä, keskittymällä siihen mitä sanot, huomioimalla
positiivisesti vastaanottaja ja keskittymällä haluamasi fiiliksen luomiseen
erottaudut niistä tuhansista sähköpostin kirjoittajista, jotka vastaanottajaasi
lähestyvät.
Valjasta kaikki kirjoittamasi viestit
tukemaan haluttua yritysmielikuvaa sen sijaan, että viestisi pahimmassa
tapauksessa veisi pohjan tuhansilla euroilla suunnitellulta ja lanseeratulta
brändiltä!
Mielenkiintoisia
ihmisiä, sivustoja ja kirjoja asiaan liittyen:
Sanna Wikström vetää Tiedostava
kirjoittaminen
-valmennuksia, luennoi hitaamman elämän merkityksestä ja kirjoittaa vapaana
toimittajana sekä kolumnistina. Sanna on myös Hidasta elämää –sivuston toinen
perustaja ja ylläpitäjä.
Tiedostava
Kirjoittaminen / facebookissa
Tom
Lundberg: Puhu, vaikuta, menesty
Jim
Solatie ja Mika Mäkeläinen: Ideasta
innovaatioksi
Kirjoittaja on Haaga-Perhon johtaja Tiina Lähteenoja-Niemelä
Hei!
VastaaPoistaMielenkiintoinen asia.
Mikäli oikein laskin niin 20 viestiä 4 tunnissa tarkoittaa sitä, että lukemiseen ja vastaamiseen menee arviolta 5minuuttia/meili? Tarkoittaa se 100 minuuttia 4 tunnissa ja 8 tunnissa 200 minuuttia yhdeltä ihmiseltä vastaamiseen sekä lukemiseen työpäivän aikana. Reilut 3 tuntia päivässä, ja tämä oli vielä hiljaisen päivän saldo?
Tähän jos lisätään ulkoasun tarkistus, pilkut sekä pisteet, että muut hyvää tekevät asiat Yhtymän strategisen viestinnän kannalta niin riittääkö 5 minuuttia/meili? Vaikea uskoa, että riittäisi.
Sinällään hyvä ja tärkeä asia, koska meilit aiheuttavat usein väärinkäsityksiä ja täten vaativat blogissa esitettyjä huomiota.
Itse vastaan meileihin usein omalla "vapaa-ajalla", siis iltaisin , viikonloppuisin jne.
Tämän meilin tekemiseen uhrasin reilut15 minuuttia aikaa ja silti tämä ei täytä blogissa esitettyjä toiveita tai tavoitteita.
Pitkän ja tärkeän meilin tekemiseen voi siis mennä jo 30 minuuttia vähintään? 20 tärkeän meilin käsittely sekä vastaaminen vie siis uskomattoman paljon aikaa ja resursseja eli reilun työpäivän verran, Seuraankin mielenkiinnolla erästä yritystä, jossa pyritään luopumaan meileistä ja miten tämä visio toteutuu.
Tässä onkin ajattelun aihetta selkeästi, joten blogin kirjoitus täytti hyvin tehtävän ja pisti lukijansa ajattelemaan. Kiitos bloggauksesta!
Mukavaa perjantaita kaikille lukijoille.
Ystävällisin terveisin Mika Savolainen
Tässä hyödyllinen linkki aiheeseen littyen!
VastaaPoistahttp://viisaampaatyota.wordpress.com/2012/10/16/yksinkertainen-tapa-vahentaa-sahkopostin-maaraa/