Haaga-Perhossa haluamme aktiivisesti vaikuttaa siihen, miten Suomessa asiakkaita palvellaan,
tehdään asiakaselämyksiä ja laadukasta työtä. Uskomme, että asiakaspalvelu
voidaan tehdä nykyistä paremmin ja laadukkaammin. Yhtenä kehittämisen apuvälineenä on tutkimus.
Tutkimusten
avulla voimme kehittää yritysten palvelua, tehdä työstä mitattavan ja
tavoitteellisen. Tulosten avulla tiedämme, mikä kohta palveluprosessissa
kaipaa eniten kohentamista ja mitkä asiat ovat kunnossa. Yleisesti käytettyjä
tutkimuskohteita ja seurannan mittareita esimerkiksi tuloskortissa ovat mm. asiakastyytyväisyys,
asiakaspysyvyys ja asiakaskannattavuus.
Haasteena on ollut eri toimialojen kirjavat käytännöt. Asiakastyytyväisyysmittauksissa käytetään eri asteikkoja, ja toimialojen välistä vertailutietoa palvelun laadusta on vaikea tuottaa. Ollapa yksi selkeä indeksi, jolla voitaisiin mitata palvelun laatua asiakkaan suositteluhalukkuuden kautta niin, että voitaisiin verrata yrityksiä yli toimialojen ja vieläpä globaalisti! No, nyt se mahdollista.
Ota käyttöön uusi kansainvälinen indeksi NPS
Asiakkaiden sitoutumista
yrityksen tuotteisiin ja palveluihin on usein mitattu asiakkaan
uudelleenkäyttö- ja suositteluhalukkuudella. Nyt suositteluasiaan on tullut uusi,
kansainvälisesti suosiota saanut tutkimustapa.Oletko kuullut jo asiakaslähtöisyyttä
mittaavasta Net Promoter Score (NPS) –indeksistä? Taustalla
on ajatus siitä, että asiakas miettii: ”oliko asiakaskokemukseni niin hyvä,
että suosittelisin yritystä kaverilleni"? Jos vastaus on myöntävä, tämä on vahva
indikaattori asiakkaan sitoutumisesta yrityksen palveluihin ja tuotteisiin. Kun
yrityksellä on paljon suosittelijoita, se alentaa uusien asiakkaiden
hankintakustannuksia ja lisää asiakkuuksien arvoa. Suosittelua kutsutaan
yhdeksi tehokkaimmaksi markkinointitavaksi.Suositukset ja puskaradio ovat aina
olleet tehokkaimpia tiedonlähteitä. NPS -indeksi luodaan yhden kysymyksen avulla, joka mittaa vastaajan suositteluhalukkuutta
kysytystä yrityksestä. Asiakkaiden ja
sidosryhmien suositteluasemaan pääseminen on yhä useamman
yrityksen strategisena tavoitteena. Kun yritystä ja sen palveluja suositellaan ystäville ja kavereille on liiketoiminnan kehittäminen vahvalla pohjalla.
NPS kertoo miten pärjäät muiden toimialojen joukossa - tai globaalisti
Haaga-Perho
teetti ulkopuolisella tutkimusyrityksellä Asiakas- ja yhteistyökumppanitutkimuksen
omasta toiminnastaan maaliskuussa 2012. Tutkimuksessa kysyttiin
suositteluhalukkuutta NPS –indeksin kysymyksellä. Enemmistö vastaajista, eli 91
% vastaajista, suosittelisi Haaga-Perhoa. NPS –indeksiluvuksi muutettuna saimme
tulokseksi +61. Luku on erinomainen, kiitos kaikille tutkimukseemme vastanneille.
Pankkialan vertailussa tuloksella
yltäisimme kolmanneksi parhaaksi yhdeksän pankin vertailussa (Kauppalehti
16.4.2012). Pankkialan paras NPS -indeksillä mitattuna oli Paikallisosuuspankki
(+66), heikoin Sampo Pankki (+12). Haaga-Perho on pankkialan Aktia, kysy vaikka
kaverilta!
Lisätietoja:
Tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, p. 040 826 8183, petteri.ohtonen@haagaperho.fi
Tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, p. 040 826 8183, petteri.ohtonen@haagaperho.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti