Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 30. maaliskuuta 2012

Rajattomat mahdollisuudet

Oletko nähnyt elokuvan Miehet jotka vihaavat naisia? Kyseessä on ruotsalaisen kirjailijan Stig Larssonin menestysromaaniin perustuva elokuva, joka yhdessä kahden jatko-osan kanssa muodostaa kuuluisan Millennium-trilogian.

Yli 20 miljoonaa ihmistä ympäri maailman on nähnyt trilogian elokuvissa ja se on julkaistu myös DVD:llä ja tv-sarjana. Kansainvälinen medianäkyvyys on ollut valtaisa. Mitä olisikaan maksanut saada vastaava näkyvyys ostamalla mainosaikaa?

Tukholmassa ja sen ympäristössä kuvatut elokuvat ovat lisänneet naapurimaamme pääkaupungin tunnettuutta kiinnostavana matkakohteena. Yli 10 000 matkailijaa osallistuu vuosittain Tukholman kaupunginmuseon järjestämille Millennium-kierroksille, elokuvan kuvauspaikat osoittavaa karttaa on myyty tuhansia.

Michael Nykvistin ja Naomi Rapacen tähdittämät elokuvat ovat vieneet Tukholman ja koko Ruotsin kansainvälisen elokuvateollisuuden maailmankartalle eli tehneet naapurimaastamme kiinnostavan kuvauspaikan kansainvälisille elokuvatuotannoille.

David Finchin Hollywood-version The Girl with the Dragon Tattoo arvioidaan tuovan Tukholman alueelle satojen miljoonien eurojen arvosta lisänäkyvyyttä ja lisäävän matkailijamääriä 3-4 prosenttia.     


Oppia Suomeen?

Cloudberry Communicationsin paikan brändäämisen strategioihin erikoistunut analyytikko Joakim Lind saapuu 18.4. Rovaniemellä järjestämäämme Creative Lapland –seminaariin, jossa hän kertoo millaista taloudellista ja imagollista lisäarvoa elokuvatuotannot ovat tuoneet Ruotsille.

Seminaarissa kuulet myös millaisia mahdollisuuksia muuttuvat markkinat ja peliteollisuus tuovat matkailuun ja vapaa-ajan toimialoille, millainen on elämysten ansaintalogiikka ja kuinka kilpailussa venäläisasiakkaista pärjää?

Haastammekin matkailualaa katsomaan alan kehittämistä yli toimialarajojen kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiseksi. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tiedon ja tuttavuuksien lisäksi on luvassa hersyttelyä kaikille aisteille. Tule mukaan inspiroitumaan!

Tuija Kauppinen

Kirjoittaja työskentelee viestintäpäällikkönä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEOssa, joka toteuttaa kansallista, TEMin rahoittamaa Matkailun ja elämystuotannon OSKE-ohjelmaa Lapissa.

LEO hallinnoi Suomen ja Lapin elokuvakomissioita, jotka tekevät systemaattista työtä kansainvälisten tv-, elokuva- ja mainostuotantojen houkuttelemiseksi maahamme.

5 kommenttia:

  1. Niin onhan tuota vastaavaa tehty Suomessakin, ei olla vaan osattu sitä kai oikein tuotteistaa.
    Esim. joku vuosi sitten järjestettiin tilaisuuksia teemalla ”Komisario Palmun jäljillä”, jossa esiteltiin paikkoja, joissa oli kuvattu Komisario Palmu-elokuvia, samalla oli mahdollisuus tutustua valokuvien välityksellä kadonneeseen Helsinkiin, sen vanhoihin purettuihin rakennuksiin jne.

    Joo ymmärrän, että tuo aihe ei kiinnosta suuria massoja, mutta tämä tapahtui jo kauan ennen Millenium-trilogiaa. Tosin Joel Rinne ei enää silloin ollut keskuudessamme, mutta Matti Ranin ja Matti Kassila olivat joskus paikalla kertomassa Komisario Palmu-elokuvista ja niiden teosta. Ei niissä esittelyissä varmaan 20 miljoonaa kävijää ollut, tuskin edes kahta tuhatta, mutta on tuota blogissa mainittua siis kokeiltu jo meilläkin.

    Samoin jotain virittelyjä on ollut Aki Kaurismäen elokuvien kuvauspaikkoihin mm. Kalliossa, Hakaniemessä ja Alppilassa. No, Kaurismäkikin herättää suuressa yleisössä ristiriitaisia tunteita, mutta asiasta kiinnostuneet ovat voineet kulkea läpi kaurismäkisten maisemien. Se voidaan esim. toteuttaa synkkänä sateisena viikonlopun syysiltana, aurinkolasit silmillä, pienessä kanuunassa tai nousuhumalassa. Lähtö Linnanmäen kalliolta, Alppilan kautta kallioon linjoille. Siitä Hakaniemeen, suunsoittoa ja örvellystä Hakaniemen torin nakkikioskilla ja matka jatkuisi Kaisaniemen puiston kautta rautatieasemalle. Siinä olisi vauhtia ja vaarallisia tilanteita. kartta vaan käteen ja onnentoivotukset osallistujille. Kunnialla reitin läpäisseille voisi antaa palkinnoksi ilmaisen oluen Moskova-baarissa.

    Itse asiassa Keski-Euroopassa ollaan melkoisen kiinnostuneita Kaurismäen tuotannosta ja Kaurismäen elokuvien kuvauspaikoista.

    Nythän on tehty paljon kaupunginosakuvauksia mm. täällä pääkaupunkiseudulla. Järjestettyjä opastuksia voitaisiin järjestää esim. Nousukausi, Vuosaari ja Levottomat elokuvien kuvauspaikoille. Olisi tarjolla Jakomäkeä, Vuosaarta, Punavuorta ja Eiraa, koko kaupungin kirjo. Varmaan muuallakin Suomessa on vastaavia elokuvia tehty, esim. Turussa Vares-elokuvat, jossa Turun keskeiset nähtävyydet (mm. Uusi Apteekki, Olavin krouvi, Börsin Baari, puutorin vessa ja joku kirkko, ostoskeskus ja torikin) ovat päässeet parrasvaloihin ja suuri yleisö vares-elokuvien innoittamina tutustuvat tätä kautta Turkuun.

    Niin ja onhan retkiä tehty jo vuosikaudet tuntemattoman sotilaan autenttisille kuvauspaikoille Karjalan kannakselle, muistikuvat niistä vaan ovat olleet vaan kovin vähäisiä.

    Että siitä vaan brändäämään. 

    Mukavaa viikonloppua ja aprillia kaikille.
    Onko karkit hommattu? – pikkunoidat ovat sunnuntaina liikkeellä. Jos ei ole niin hiljentäkää ovikellonne 


    Pekka Selenius

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja elokuva Ruokala Lokki ihastutti japanilaisia niin, että heille järjestettiin elämysmatkoja Suomeen. Näillä matkoilla he kävivät elokuvan kuvauspaikoilla ja tekivät samoja eksoottisia asioita kuin elokuvassa, mm. söivät grillimakkaraa nuotion ääressä ja kävivät Alepassa (?) muistaakseni.
      Terv. Johanna

      Ruokala Lokki (jap. かもめ食堂, Kamome shokudō) on Naoko Ogigamin ohjaama elokuva, joka kertoo Helsingin Punavuoressa kuppilaa pitävästä japanilaisnaisesta. Elokuva perustuu Yōko Muren samannimiseen romaaniin. Suomalaisista näyttelijöistä elokuvassa esiintyvät muun muassa Jarkko Niemi ja Markku Peltola.
      Kahvila Lokki on tyylikkään yksinkertainen, mutta japanilaisnaisen pitämä ruokala on kummajainen eikä asiakkaita sinne uskaltaudu. Ensimmäinen ja pitkään ainoa asiakas on japania harrastava Tommi. Vasta korvapuustien lisääminen valikoimaan onnistuu houkuttelemaan sinne muita paikallisia. Kuppilasta kehkeytyy myös kohtauspaikka kahdelle muulle japanilaiselle naiselle. Elokuvaa kantavat eteenpäin toisilleen eksoottisina näyttäytyvät suomalaiset ja japanilaiset tavat ja kulttuuri.
      Elokuvassa Helsinki näyttää lempeät kesäiset kasvonsa. Matkailun edistämiskeskus oli mukana rahoittamassa elokuvaa, ja siinä vilahtelee Helsingin nähtävyyksiä ja suomalaisia tuotemerkkejä (kotisivulla on Iittalan, Marimekon ja Artekin logot). Elokuva on esimerkki tuotesijoittelusta. [1]
      Ruokala Lokki oli ensimmäinen Suomessa kuvattu japanilainen elokuva


      Johanna Westling
      Kv-koordinaattori/International Coordinator
      Ravintolakoulu Perho/Helsinki Culinary School Perho
      Perhonkatu 11, 00100 Helsinki, Finland
      phone +358 50 380 5944
      fax +358 9 406970
      e-mail johanna.westling@perho.fi

      Poista
    2. Mielestäni olisi hyvä toteuttaa myös ruokakulttuurisia dokumentteja ja elokuvia, joissa tuodaan esille suomalaisia makuelämyspalveluja; yksityisiä lähi- ja paikallisruokatuottajia ja myös tulevia alan-ammattilaisia – ravintola-alan opiskelijoita!

      Samalla voisimme edesauttaa maaseudun elinvoimaistamista ja suomalaisia luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden tarjonnan säilymistä monipuolisena! Makuelämyselokuvat olisi myös yksi keino edesauttaa suomalaisen ruoan nostamista maailmankartalle.

      Terveisin,

      Jarmo Åke
      Lehtori / Teacher
      Master in Food Culture and Communication

      HELSINKI CULINARY SCHOOL PERHO
      Perhonkatu 11
      FIN-00100 HELSINKI

      School: +358 9 5807 8638
      Work Mobile: +358 40 147 8552
      Fax: +358 9 406 970
      jarmo.ake@perho.fi
      www.perho.fi

      Poista
  2. Kiitos kommentoijille!

    Elokuvat voivat tosiaan tuoda hyvin paljon positiivisia seurannaisvaikutuksia ja niiden myötä tulevat matkailijavirrat hyvinkin näkyviä ja pitkäkestoisia.

    Esimerkiksi Da Vinci -koodin jälkeen Rosslyn kappelin kävijämäärät kolminkertaistuivat (http://www.rosslyntemplars.org.uk/index.php/rosslyn-chapel/rosslyn-chapels-prayers-are-answered-with-grants-of-7m)

    Ja unohtaa ei sovi myöskään sitä, että elokuvat voivat avata omasta kotikaupungistakin aivan uuden puolen.

    Ajoitus palautteelle oli loistava, sillä osana LEOn hallinnoimaa Location Destination Finland –hanketta on käynnistymässä elokuvamatkailun työpajoja, jonne varmasti viemme nämä terveiset ja erinomaiset ideat.

    www.experiencebusiness.fi/locationdestination
    www.filmfinland.fi

    VastaaPoista
  3. Hei
    Osana LEOn hallinomaa Location Destination Finland -hanketta on elokuvamatkailuosio, jossa on tarkoituksena tuotteistaa elokuva- ja televisiotuotannoista uusia tuotteita.

    Turussa mukana olevat tuotannot ovat: Vares, the Voice of Finland ja Rölli. Rovaniemen tuotannot ovat Niko 2 ja Joulumaa soi.

    Vielä ehtii mukaan.

    Lisätietoja
    Johanna Harju
    Länsi-Suomen elokuvakomissio
    050-5590532
    johanna.p.harju@turku.fi

    VastaaPoista