Olin muiden kollegojeni kanssa tänään innolla kuulemassa tuloksia Haaga-Perhon bränditutkimuksesta. Brändi on mielikuva asiakkaidemme aivoissa siitä, millaisia olemme. Haluamme tietenkin, että mielikuva kehittyy valitsemamme strategian ja tavoittelemamme vision suuntaisesti. Haluamme olla valittujen asiakkaidemme mielessä kirkkaampia, komeampia, kaikkivoipaisempia. Kukapa ei?
Edelläkävijä rakentaa jatkuvasti omaa tulevaisuuttaan
Brändityö haastaa edelläkävijän. Innovatiivisuus, innostavuus, aktiivisuus, luova hulluus, uusiutumiskyky - tätä kaikkea odotetaan. Kuitenkaan unohtaa ei sovi laatua, luotettavuutta, ja vakuuttavaa mainetta. Vaikka toimintaympäristöjen muutos on hektistä ja jatkuvaa, edelläkävijän tulee jatkuvasti rakentaa omaa tulevaisuuttaan sen sijaan, että puolustaisi menneisyyttään. Brändi ei pärjää ilman jatkuvaa innovatiivisuutta. Uusi tuote tai palvelun uusi ominaisuus tuo brändille vahvistusta ja yritykselle rahaa vain, kun se tuo asiakkaalle todellista lisäarvoa
Useimpien yritysten menestys perustuu siihen kuinka hyvin ne pystyvät kommunikoimaan kohderyhmiensä kanssa. Tässä tehtävässä brändillä - sen rakentamisella, kehittämisellä ja johtamisella - on ratkaisevan tärkeä merkitys.
To Market – Market To – Market With
Asiakkaiden käyttäytymismallit ovat nopeasti pirstaloitumassa, näin ollen markkinoija ei voi enää tehdä yleistyksiä asiakkaistaan. Tuotelähtöisyys (To Market) jäi 1980-luvulle, ja useamman vuosikymmenen meitä kannattanut asiakaslähtöisyys ja -keskeisyys (Market To) onkin nyt passe`. Nyt pitää olla tarina ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa! Arvo-ja tarinalähtöisyydestä (Market With) kumpuava yrityksen tarinaidentiteetti tulee näkyväksi erilaisilla kerronnan keinoilla, erityisesti visuaalisilla keinoilla. Kaikki yrityksen palvelut suunnitellaan vahvistamaan tarinaidentiteettiä. Tässä palvelumuotoilu on avuksi.
Palvelut ja tuotteet muotoillaan kertomaan tarinaa
Kuluttajamarkkinoilla jogurttia voidaan myydä useampaankin eri vaivaan: tietyn jogurtin syönti palauttaa sinut lapsuutesi kesiin ja olet taas onnellinen ja vapaa huolista – valitsemalla toisen jogurtin vatsasi pienenee silmissä ja ruoansulatusvaivat ovat historiaa. Miten sinä arvotit viimeksi valintasi jogurttihyllyn edessä - ostitko jogurttia, vilpitöntä onnea vai vähemmän turvotusta?
Arvo-ja tarinalähtöisyys ei sinällään ole aivan tuore asia. Aikoinaan jo vuosia sitten Nokia valitsi arvolähtöisyyden tuotantolähtöisyyden sijaan. Se ei tyytynyt vain valmistamaan matkapuhelimia vaan lähti tunnebisnekseen, auttamaan ihmisiä pitämään yhteyttä toisiinsa - "Connecting people".
Matkailussa arvomuutos on hyvin nähtävissä nykyajan hiihtokeskuksissa. Palvelutarjonnan monipuolistaminen on tullut jäädäkseen. Perinteisistä hiihtokeskuksista on tulossa ajanviettokeskuksia, akkulataamoja, joissa laskettelu on vain yksi huvittelun muoto talviaikaan ja joissa viihdytään myös kesällä.
Apostolit ja yhteisöt markkinoijina
Market With- strategiassa yritys rakentaa tavoitteellisesti verkostoja ja yhteisöjä jotka vahvistavat haluttua brändiviestiä, asiakkaat toimivat apostoleina. Hyvin useat meistä jo liikehtivät jonkin yrityksen puolesta - mieti vaikka hetki mitä yrityksiä ja yhteisöjä sinä olet tykännyt Facebookissa, ja keiden toimijoiden viestejä jaat statuksessasi?
Edellläkävijyyttä edistääksemme tarvitsemme siis tuoteinnovoinnin sijaan arvoinnovointia. Aloita vaikka kertaamalla Sinisen Meren strategia tällä videolla 3 minuutissa!
Anne Lukkarila, kehitysjohtaja Haaga-Perhossa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti