Tuotekehitys on ehkä yksi haastavimmista yrityksen toiminnoista. Joillekin yrittäjille uudistuminen ja kehittäminen ovat luontaisia asioita, ja tuotteet ja palvelu kehitetään "lennossa". Toisille palvelujen ja tuotteiden uudistaminen avautuu paremmin systematisoituna toimintana, vuosikellotettuna yrityksen muiden avainprosessien tavoin. Niin tai näin, kyseessä on yksi tärkeimmistä yrityksen prosesseista, etenkin edelläkävijyyttä tavoitteleville!
Asiakas mukaan tuotekehitykseen
Aina asiakkaan mukaan ottaminen tuotekehitykseen ei tuokaan toivottua tulosta - asiakas haluaa tuotekehitysvaiheessa asioita, joita hän ei sitten olekaan halukas ostamaan. Coca-Cola teki tuotekehityksensä by the book uudistaessaan Cola-juoman reseptia - mutta epäonnistui, koska mielikuva on osiensa summa ja siten brändi vahvempi kuin yksi valintakriteeri, kuten maku.
Jos johdat palveluyritystä tai sen tuotekehitystä, suosittelen em. esimerkistä huolimatta asiakkaan ottamista mukaan tuotekehitykseen useilla tasoilla. Jos olet matkailuyrittäjä, voit aktivoida kansainvälistä kuluttaja-asiakasta antamaan palautetta TripAdvisoriin ja kerätä asiakaspalautetta matkailijoilta LaatuVerkkoon. Erilaisilla tutkimusalustoilla voi tehdä tuotekehityskampanjoita kuten tekevät Suomen kulttuurikohteiden laatupilotit. Katso esimerkiksi, miten Turun Lastenlinnaa kehitetään DQN-tutkimusalustalla. Kilkkaa itsesi tuotekehityssivuille, anna ideasi ja voita kulttuuriviikonloppu kahdelle! Toimialasta riippumatta sitouta osaajia hallitustyöskentelyyn tai kokoa heistä yrityksellesi Advisory Board.
Poimi työkalupakkiisi!
Viime blogissani lupasin kertoa, miten hullujakin ideoita voidaan konkreettisesti kehittää. Yksi hyvä tapa villien ideoiden haltuunottamisessa on hakea tuoteideoiden kehittelyyn TEKESin valmistelurahoitusta. Muutaman kuukauden hallitulla työllä voit jalostaa yrityksesi työntekijöiden erikoisetkin ideat toteuttamiskelpoiseen kuntoon. Workshopit asiantuntijoiden ohjauksessa ja ideoiden jalostaminen hankesuunnitelman muotoon antavat tuotekehityksellenne siivet! Seuraavassa blogissani lisää siitä, miten hankkeistetaan edelläkävijyys - onko hankkeesi Pro?
Omatoimiseen tuotekehitykseen on työkaluja saatavissa netistä veloituksetta - kuten tämä Matkailualan tutkimus-ja koulutusinstituutin Matkailun tuotekehittäjän käsikirjan Tuotekehitystyökalut.
Tsemppiä kaikille tuotekehittäjille - OlePro!
Anne Lukkarila
kehitysjohtaja / Haaga-Perho
pääbloggari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti