Sisältömarkkinointi on asiantuntijamarkkinointia, jonka avulla tuotetaan lisäarvoa, hyötyä ja iloa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Kaupallisissa sisällöissä ei kerrota yrityksestä eikä yrityksen tuotteista vaan sen tarkoitus on vaikuttaa lukijoihin sisältöjen kautta muuttamalla kuluttajien ostokäyttäytymistä, kasvattamalla asiakasuskollisuutta, brändäämällä yrityksen asiantuntijuutta ja tehdä näillä keinoin lisää kauppaa.
Yksi tärkeimmistä kysymyksistä sisältömarkkinoinnissa onkin, että missä asiassa tai asioissa yrityksen on oltava asiakkaidensa tärkein ja hyödyllisin tiedon tuottaja, sillä sisältömarkkinoinnin teho perustuu ensisijaisesti asiakkaiden sitouttamiseen.
”Tarjoamalla
viihdykettä ja tietoa sisältömarkkinointi palkitsee lukijan: tämä pääsee
kätevästi nauttimaan sekä toimituksellisesta sisällöstä että julkaisijan
palveluita koskevasta päivitetystä tiedosta”
(Lähde: Julia Hutchison, APA (Association of Publishing Agencies).
Puolet sisältömarkkinoinnin kuluttajista sanoo kaupallisilla sisällöillä olleen positiivinen vaikutus ostopäätökseen ja yli 60 prosenttia kertoo sen lisänneen positiivista mielikuvaa brändistä. Kuluttaja on kuningas sisältömarkkinoinnissakin, sillä vain parhaat, hyödyllisimmät ja viihdyttävimmät sisällöt kiinnostavat ja niitä jaetaan mm. sosiaalisessa mediassa. Kuluttaja siis päättää millaisia viestejä hän vastaanottaa ja kilpailun voittaa se yritys, jolla on parhaat ja kiinnostavimmat kaupalliset sisällöt.
Sisällöntuotannon vuosi 2013
On selvää, että sisältöjen merkitys korostuu kun sisältöä on koko ajan
enemmän. Markkinoijalle tärkein silmällä pidettävä asia on sisältömarkkinointi
kaikissa muodoissaan ja kaikissa sosiaalisen median palveluissa. Tänä vuonna
kaupallinen sisällöntuotanto tunkeutuu toden teolla myös suomalaisten markkinoijien
ja median maailmaan.
Sanoma
Magazines Finland haki helmikuun lopulla kauneuden
ja ruoan alan ammattilaisia kasvamaan sisältömarkkinoinnin osaajiksi, siis
tuottamaan kaupallista sisältöä lehtitalon eri medioihin. Vuoden pituinen
koulutusohjelma toteutetaan yhteistyössä Valion, Lancômen ja kahden mediatoimiston
kanssa.
Omaa edelläkävijyyttä edistämään
Olen yksi viidestä
onnekkaasta, joka valittiin ruoka-alan sisällöntuotannon koulutusohjelmaan. Koulutuksen aikana
pääsen perehtymään media- ja ruoka-alan huippuosaajien johdolla
kirjoittamiseen, visuaalisuuteen, digitaalisiin kanaviin, konsepteihin,
myyntiin, markkinointiin ja tutkimukseen.
Vuoden
kuluttua olen siis rautainen sisällöntuotannon ammattilainen ja osaan
suunnitella ja luoda monimediallisia kaupallisia ratkaisuja ja sisältöjä
yritysten tarpeisiin.
Toivotan
sinulle ihastuttavaa kevättä sekä onnellista ja levollista kesää!
kirjoittaja on Minna Huuhtanen,
Haaga-Perhon markkinointipäällikkö, joka lähti vuodeksi edistämään omaa
edelläkävijyyttään Sanoma Magazinelle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti